Warning: Undefined array key "order" in /home/stoldb/domains/sto-ldb.nl/public_html/wp-content/themes/sto/incl/planner.php on line 33
Voor welke workshop wilt u reserveren?
Warning: Undefined array key "order" in /home/stoldb/domains/sto-ldb.nl/public_html/wp-content/themes/sto/incl/parts/planner/workshops.php on line 15
Bouwen als beesten
Ontdek hoe de natuur gebruik maakt van texturen en patronen die soms zo klein zijn, dat je ze alleen met een microscoop kan zien. Je gaat zelf ervaren hoe planten en dieren verschillende vormen gebruiken om te overleven. Wanneer je genoeg inspiratie uit de natuur hebt opgedaan, ga je zelf met Tinkercad een eigen 3D ontwerp maken!
To infinity and beyond
Het lijkt iets waar je alleen maar van kan dromen, reizen tussen de sterren… Toch gaan we proberen om vandaag een raket te bouwen die we echt gaan lanceren. Met het juiste ontwerp, waarbij we goed letten op de krachten, zouden we toch een heel eind moeten komen! Zwaai je wel even, als je vanuit de ruimte naar ons kijkt?
Op een onbewoond eiland
Je klas is gestrand op een onbewoond eiland! Zouden jullie dit overleven? Als eerst moeten we natuurlijk water zuiveren, zodat we schoon drinkwater hebben. We kunnen proberen om een vlot te bouwen, maar zou deze lang genoeg blijven drijven om de overkant te halen? Dan gaan we toch maar op zoek naar voedsel. En met de lasersnijder branden we een “SOS” boodschap in hout. Denk jij dat we hier nog wegkomen?
DIY Pimp Your Outfit deel 2
Let op: vervolg op DIY pimp your outfit deel 1
In de workshop gaan we verder met het ontwerpen en maken van een eigen outfit!
De sticker die in deel 1 gemaakt is ligt nu klaar en die gaan we voorbereiden om op jouw eigen T-shirt of trui aan te brengen.
Verder gaan we eigen sieraden maken met epoxy.
Let op:
1. Denk aan het meebrengen van een gewassen eigen T-shirt of trui. Ook als het nieuw T-shirt is dan graag een keer wassen.
2. Deze workshop graag alleen boeken nadat deel 1 al gevolgd is. Graag boeken met minimaal 1 week tussen deel 1 en deze workshop
Game design
In deze workshop leren leerlingen hoe ze eenvoudige games kunnen ontwerpen en programmeren met behulp van Scratch Jr, een visuele programmeertaal voor kinderen. De leerlingen zullen eigen games creëren en kunnen deze presenteren aan hun klasgenoten.
Ticket2Ride 2.0
Ga op reis met Ticket2Ride 2.0
Tijdens dit project ga je leren hoe je een rijdende robot kan programmeren om een bepaalde route af te leggen. Hiervoor gebruiken we Ozobots en de bijbehorende programmeersoftware.
Geniaal gereedschap
Workshop waarin je gaat werken met verschillende soorten gereedschap en met materialen zoals hout, foamboard, elektriciteit en ijzer
LEGO Milo
Tijdens deze workshop leer je eerst hoe LEGO WeDo 2.0 werkt, je leert bouwen en programmeren. Daarna ga je in tweetallen een robot bouwen en programmeren, en ga je onderzoeken hoe je met sensoren verschillende opdrachten kan uitvoeren. Daarna ga je twee robots koppelen en hier opdrachten mee uitvoeren.
LEGO Race
Tijdens deze workshop leer je eerst hoe LEGO WeDo 2.0 werkt, je leert bouwen en programmeren. Daarna ga je in tweetallen een raceauto bouwen en programmeren, en ga je onderzoeken hoe je nog sneller kunt gaan. Je krijgt ook uitleg over transmissies en snelheid.
Daarna is het tijd voor de wedstrijd, wie haalt als eerste de overkant van het lokaal?
Cookiemonster
Zin in koekjes die je zelf hebt ontworpen?
Tijdens dit project ga je met een 3D tekenprogramma zelf een koekstempel ontwerpen die je kan gebruiken om een plaatje in je koekje te stempelen.
Eenvoudig, snel en vooral lekker!
Combinatie-techniekworkshop
Wilt u de leerlingen ook graag kennis laten maken met nieuwe technologie en houd je ook wel van een combinatie element dan is dit de techniek workshop voor uw klas. Elk schooljaar zorgt het Vakcollege Rijnmond voor een techniek workshop van 2 keer 2 uur verdeeld over twee dagdelen om uw leerlingen kennis te laten maken met nieuwe technologie.
Hierbij kunt u denken aan 3D-printen, lasersnijden, stickersmaken, textiel bedrukken, programmeren, werken met epoxy of werken met robots. Aan het eind van de workshop gaan de leerlingen met hun zelf gemaakte werkstuk naar huis. Bent u ook nieuwsgierig geworden naar wat er dit jaar op het programma staat? Schrijf uw klas dan snel in.
DIY Pimp Your Outfit deel 1
In deze workshop ga je werken aan een nieuwe outfit. Er is zoveel mogelijk dat deze workshop in twee delen geboekt moet worden.
Boek je deze workshop boek dan minimaal een week later deel 2!
In deel 1 gaan we een eigen strijk-sticker ontwerpen op de computer en het maken van een of meerdere buttons ontwerpen en maken.
Zodra de sticker gemaakt is gaan we de sticker in deel 2 bewerken en op een eigen t-shirt of trui aanbrengen met een speciale strijkbout
Gamemaster
Ben jij een echte Gamemaster?
Tijdens deze workshop ga je je eigen spel ontwerpen met Scratch en ga je je eigen controller maken, waar je zelf deel van uitmaakt. De workshop wordt voorafgegaan door het geleidingsspel, zodat je voldoende kennis krijgt over stroom en stroomkringen.
Guitar Hero 2.0
Muziek maken met bananen, kan dat?
Tijdens deze workshop ga je ontdekken hoe je muziek kunt maken met verschillende materialen en een computerprogramma, waar je zelf deel van uitmaakt. De workshop wordt voorafgegaan door het geleidingsspel, zodat je voldoende kennis krijgt over stroom en stroomkringen.
Follow that line
Kan jij een robot over een lijn laten lopen, zoals je zelf ook naar school zou lopen of fietsen?
Met behulp van onze Ozobots ga je leren hoe je verschillende kleurcoderingen kunt gebruiken om een robot te besturen. Je kan ze niet alleen een richting op laten gaan, maar ze kunnen ook nog gave trucjes uitvoeren. Zolang je maar de juiste kleurcodes gebruikt.
The Maze
Kan jij onze robot door een doolhof heen loodsen?
Met behulp van onze Ozobots ga je leren hoe je verschillende commando’s kunt gebruiken om een robot te besturen. Je kan ze niet alleen een richting op laten gaan, maar ze kunnen ook nog gave trucjes uitvoeren, licht geven en geluid maken, zolang je maar de juiste commando’s gebruikt.
Tijdmachine
Tijdens deze workshop ga je je eigen ontwerp maken voor een wandklok. Je maakt hierbij gebruik van de lasersnijder en je kan je ontwerp uitbreiden met stickers of epoxyhars.
Save your money
In deze workshop ga je met behulp van een 3D tekenprogramma je eigen munt ontwerpen. Deze gaan we dan met een 3D-printer printen.
Daarnaast ga je je eigen kluis/spaarpot ontwerpen, want je moet je geld natuurlijk wel veilig kunnen bewaren. Deze wordt met de lasersnijder gemaakt.
Let op, dit project eindigt in het eigen klaslokaal, we komen de spullen later brengen en dan kan je zelf de kluis in elkaar zetten.
Books
Ben je ook gek op lezen? Of het nu een strip of een leesboek is, lezen is goed voor je. Maar dan is een boekenlegger natuurlijk heel handig. Tijdens deze workshop ga je zelf een boekenlegger maken. Met behulp van een 3D tekenprogramma en de 3D printer ga je aan de slag om een unieke boekenlegger te maken.
En als je wilt, kan je hem nog verder versieren met epoxyhars. Zo maak je echt iets unieks!
I, Robot
Tijdens deze workshop ga je zelf een robotarm bouwen. Hiervoor gebruik je verschillende materialen, zoals karton en gerecycled plastic. De onderdelen zijn gemaakt met een lasersnijder en deze ga je monteren en programmeren. Het bedienen gebeurt met een pneumatisch systeem, door middel van lucht.
Zaaien is niet saai
Hoe zorg je dat een zaadje het beste ontkiemt en groeit en welke technieken kun je daarbij gebruiken? In deze workshop leer je wat de groeifactoren zijn, ga je zelf zaaien en een watersysteem maken. Daarna kan je in de klas kijken naar het proces en natuurlijk het eindresultaat.
Chille bloempot
In deze workshop ga je een ontwerp maken voor een bloempotstandaard en ga je deze versieren. Je gaat ook je eigen plantje in een pot zetten en de pot versieren met diverse natuurlijke materialen.
Beestenboel
In deze workshop ga je een dierenverblijf opfleuren. Met diverse materialen, zoals karton en hout, ga je iets maken waar een dier in een kooi in kan schuilen of mee kan spelen. Je kan je creatie meenemen of in het dierenverblijf bij de school neerzetten.